Bolące stopy

Z problemem wrastających paznokci z łac. unguis incarnatus boryka się około 15-20% populacji, najczęściej w wieku od 15 do 40 roku życia. Niemniej jednak ta choroba występuje także u noworodków i osób starszych, dotykając głównie paznokci u stóp. Powodów pojawienia się tej dolegliwości można wymienić co najmniej kilka. Zalicza się do nich niewłaściwe obcinanie (zostawienie postrzępionych lub ostrych krawędzi płytki, za głębokie wycięcie krawędzi bocznych, zaokrąglanie brzegów bocznych), noszenie nieodpowiednio dobranych skarpet lub obuwia (np. za ciasnego lub zbyt mocno zwężanego – szpilki) najróżniejsze urazy mechaniczne, czynniki genetyczne, choroby układu krążenia i wiele innych. Nie zidentyfikowano wszystkich przyczyn występowania wrastających paznokci, niemniej jednak niezależnie od tego, nieleczona dolegliwość stanowi realne zagrożenie dla zdrowia danej osoby, szczególnie jeśli ta ma cukrzycę.

Jakie są objawy paznokcia wrastającego?

Symptomy niezależnie od stadium zaawansowania są bardzo podobne. Najczęściej paznokieć wrastający w wał paznokciowy przejawia się stanem zapalnym, obrzękiem, a także bólem przy ucisku i zaczerwienieniem. Zgodnie ze zdaniami specjalistów, które zostały opublikowane w artykule na stronie www.medicover.pl, w kolejnych stadiach choroby objawy się nasilają, co powoduje tworzenie i wysięk wydzieliny, rozrost ziarniny oraz przerost wału okołopaznokciowego. Wówczas bardzo często chodzenie sprawia duży dyskomfort, a nawet je uniemożliwia. W ostatnim etapie najczęściej paznokieć zostaje zdeformowany, zawijając się lub zginając, stając się powodem silnego bólu, mogącego doprowadzić m.in. do infekcji.

Domowe porady na początkowe fazy wrastających paznokci

Nie należy lekceważyć żadnych z wyżej wspomnianych objawów, ponieważ istnieje ryzyko, że doprowadzi to do pogorszenia stanu. W internecie dostępnych jest mnóstwo porad jak zniwelować problem w początkowym stadium domowymi sposobami. Na stronie www.poradnikzdrowie.pl można przeczytać, że w tej roli świetnie sprawdzą się 10–20-minutowe kąpiele nóg w soli, szarym mydle czy z dodatkiem płatków mydlanych kilka razy dziennie. Dzięki temu obrzęk powinien ustąpić, a skóra stać się miękka. Warto wtedy także przyjrzeć się swojemu obuwiu, a w razie konieczności wymienić je na odpowiednio dopasowane, nieuwierające i co najważniejsze, wygodne. Innym polecanym sposobem okazuje się smarowanie okolicy wału paznokciowego wazeliną i bandażowanie chorego palca, dzięki czemu płytka paznokcia staje się bardziej elastyczna.

Kiedy trzeba udać się do specjalisty z wrastającym paznokciem?

W niektórych przypadkach wizyta u specjalisty jest nieunikniona. Gdy żadne domowe sposoby nie pomagają, a paznokieć wkręcający się sprawia ogromny ból i dyskomfort podczas chodzenia, noszenia butów oraz utrudnia codzienne funkcjonowanie, należy umówić się do pediatry, podologa lub dermatologa. Postawią oni diagnozę dzięki badaniu fizycznym płytki paznokciowej i skóry wokół wału. Na tej podstawie ekspert przy pomocy specjalistycznej klasyfikacji będzie w stanie dobrać jedną z najlepszych metod leczenia. Być może wystarczą nieinwazyjne sposoby lub niestety konieczne będzie mechaniczne usuwanie paznokcia.

Onycholiza – przyczyny choroby paznokci

Schorzeniem, z którym bardzo często mają do czynienia dermatolodzy oraz podolodzy jest oddzielenie się płytki paznokciowej od łożyska. Paznokcie są narażone m.in. na choroby takie jak onycholiza. W początkowej fazie prowadzi ona do odbarwienia się paznokcia na biało, żółto, a nawet odcienie zieleni. Dolegliwości związane z odwarstwieniem się płytki trwają przez kilka miesięcy – dokładnie tyle, ile odrasta nowy paznokieć. Przyczyn pojawienia się tej choroby jest mnóstwo i mogą być to zarówno uwarunkowania genetyczne, jak i urazy mechaniczne. Z artykułu opublikowanego na stronie instytutpodologii.pl można dowiedzieć się, że onycholiza towarzyszy również chorobom przewlekłym i występuje np. u osób mających łuszczycę czy atopowe zapalenie skóry.

Jak wygląda leczenie onycholizy?

Specjaliści tuż po dokładnych oględzinach powinni wykluczyć infekcje grzybicze i bakteryjne, równie często towarzyszące tej chorobie paznokci. Dopiero po tym mają możliwość ustalenia przyczyny oraz leczenia, które musi zostać dopasowane indywidualnie do każdego pacjenta. Konieczne okaże się zminimalizowanie czynników mogących doprowadzać do dalszych uszkodzeń m.in. zaprzestanie malowania paznokci, usunięcie płytki oderwanej od macierzy, oczyszczenie łożyska specjalistycznymi narzędziami, a także pobudzenie go do regeneracji. Na końcu należy zadbać o odpowiednią ochronę i zabezpieczenie schorzenia, chociażby plastrem.