Jak wygląda badanie podoskopowe?

Z wniosków, opublikowanych na stronie abczdrowie.pl można stwierdzić, że profesjonalne badanie podoskopowe jest bezbolesne, szybkie i proste. Wystarczy, że pacjent stanie gołą stopą na podoskopie, a urządzenie zapisze oraz prześle plik do komputera. Na jego podstawie fachowiec określa występujące nieprawidłowości i wady. Zdarza się, że w trakcie badania, fizjoterapeuta poprosi np. o zrobienie przysiadu lub innego ruchu. Dzięki temu o wiele łatwiej przeanalizować jednocześnie ruch kończyn, a także stóp. Oprócz tego komputerowe badanie kończyn dolnych umożliwia wykrycie chorób, dobranie najlepszej metody ich leczenia czy zaprojektowanie odpowiednich wkładek ortopedycznych.

Czym jest podoskop i jak działa?

Profilaktyka stóp jest równie ważna, co regularne badanie krwi, mammografia czy inne konsultacje lekarskie. Do sprawdzania statycznej oraz dynamicznej stabilności stóp i stawów skokowych służy podoskopowe badanie stóp. Jak możemy dowiedzieć się z artykułu opublikowanego na www.podolog.org, wykonuje się je specjalistycznym urządzeniem diagnostycznym – podoskopem. Składa się on m.in. z lustra i światła LED, a nowsze modele zawierają także kamerę. Stosuje się go zarówno przy badaniu dzieci powyżej drugiego roku życia i dorosłych. Do diagnostyki wykorzystuje się odbicie lustrzane, a także podświetlenie. Najnowocześniejsze urządzenia pozwalają na wykonywanie i zapisywanie nagrań czy zdjęć. Dzięki przesłanym danym z wieloma ważnymi informacjami, takimi jak kształt stóp czy jakiekolwiek zgrubienia na podeszwach stanowiące miejsca zwiększonego obciążenia, profesjonaliści mogą zaobserwować najdrobniejsze nieprawidłowości związane z prawidłowym ułożeniem stóp w trakcie poruszania się, określić rodzaj schorzenia czy nawet przyczynę bólu.

Kto powinien wykonywać badanie podoskopowe?

Regularna kontrola stóp jest wskazana szczególnie osobom na co dzień borykającym się z cukrzycą, a także wszystkim chorym na Reumatoidalne Zapalenie Stawów. Niemniej jednak warto wykonywać podoskopowe badanie m.in. u swoich dzieci, aby móc monitorować ich prawidłowy rozwój. Dzięki temu można szybko wykryć nieprawidłowości oraz wady i wprowadzić leczenie, przeciwdziałając im we wczesnym wieku. Oprócz tego diagnostyka okazuje się niezbędna przy leczeniu płaskostopia, halluksów oraz bólów różnego pochodzenia – stóp, kolan, a nawet kręgosłupa. Osoby, które przez kilka godzin wykonują swoją pracę w pozycji stojącej, również powinny regularnie wykonywać badania podoskopowe. Specjaliści zalecają je też sportowcom i wszystkim mającym problem z dobraniem odpowiedniego obuwia.

W leczeniu jakich chorób pomoże badanie podoskopowe?

Badanie stóp pomaga nie tylko określić nieprawidłowości postawy, ale także wspiera w leczeniu niektórych schorzeń. Zaleca się jego wykonywanie, jeśli posiada się stwierdzone zwichnięcia, bóle kręgosłupa czy jakiekolwiek zaburzenia pracy oraz stawów krzyżowo-biodrowych. Diagnostyka podoskopowa jest pomocnicza również w przypadku leczenia zapalenia ścięgna Achillesa, bóli stawu kolanowego, biodrowego czy podudzia.

Jak często wykonywać badanie podoskopowe?

Profilaktycznie badanie podoskopowe powinno zostać wykonane u każdej osoby dorosłej i dziecka. Jeśli okaże się, że u pacjenta stwierdzono jakieś wady lub schorzenia, należy raz w roku umawiać się na wizyty kontrolne do fizjoterapeutów. W przypadku najmłodszych diagnostykę powinno odbywać się raz na pół roku, ponieważ Ci szybko się rozwijają i rosną. Jeśli w międzyczasie pojawi się jakiś ból lub obawy, warto wówczas udać się do specjalisty. Badanie podoskopowe nie zajmuje wiele czasu, a pomaga w wielu przypadkach. Zdaje egzamin również w sytuacjach, kiedy to rodzice mają kłopot z dobraniem odpowiedniego obuwia dla swoich pociech lub dla siebie. Dzięki dokładnej analizie można dopasować nie tylko buty, ale także wkładki ortopedyczne. Odtąd chodzenie będzie jeszcze bardziej komfortowe.