KERATOLIZA DZIOBATA
Keratoliza dziobata (łac. keratolysis punctata) tzw. rogowiec pobrużdżony jest dosyć częstą chorobą infekcyjną skóry stóp, wywoływaną przez bakterie, np. Corynebacterium. Zmiany skórne mają charakter dołeczkowatych ubytków naskórka, którym towarzyszy pieczenie, świąd i nieprzyjemny zapach stóp. Związane jest to z właściwościami keratolitycznymi bakterii, co oznacza, że doprowadzają one do punktowego rozpadu komórek warstwy rogowej naskórka. Małe wgłębienia mogą się zlewać, tworząc większe nadżerki, czasem szczeliny. Keratoliza wywołana jest najczęściej przez wilgoć i nadmierny wzrost bakterii. Warto wiedzieć, że nadmierna potliwość jest głównym czynnikiem etiopatogenetycznym schorzenia. Keratoliza zazwyczaj dotyczy mężczyzn wykonujących ciężkie prace fizyczne, co wiąże się ze wzmożonym poceniem stóp, a także długotrwałą okluzją w obuwiu. Zmiany dotyczą przede wszystkim miejsc największego ucisku – zazwyczaj śródstopia, pięty, okolic opuszek palców i bocznych powierzchni stóp. Mają tendencję do rozprzestrzeniania się na coraz większy obszar stopy. Schorzenie nierzadko ma jednak przebieg bezobjawowy.
PROFILAKTYKA
Profilaktyka ma na celu zmniejszenie pocenia oraz ucisku mechanicznego stóp. Zapobieganie nadmiernej potliwości, stanowiącej główny czynnik rozwoju keratolizy dziobatej to fundament dla zdrowych stóp. Zaleca się zakładanie skarpet bezuciskowych, bawełnianych lub z przędzy bambusowej. Noszone obuwie powinno być lekkie i wykonane z naturalnych tworzyw. Należy również pamiętać o codziennej, poprawnej higienie, niezaburzającej pH skóry.
ZALECENIA PODOLOGA

Stopa ściśnięta w obuwiu, będącym barierą w oddychaniu skóry narażona jest na rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych. Syntetyczne materiały, z których wykonywane jest obuwie i skarpety, pogarszają niekorzystny mikroklimat w obrębie stopy. Podolog jest w stanie dobrać odpowiednie skarpety oraz obuwie, które pomogą w walce ze schorzeniem. Zaleca się również stosowanie dostępnych w gabinecie, indywidualnie dopasowanych preparatów osuszających i odkażających. W walce z nadpotliwościąmoże okazać się także terapia jonoforezą wodną. W przypadku nasilonych zrogowaceń na podeszwie i palcach stóp, ważne jest ich systematyczne usuwanie co 4-6 tyg.
Jako, że bardzo często dochodzi do nasilenia zmian skórnych pod wpływem moczenia stóp, nie zaleca się wykonywania takich zabiegów, ewentualnie trwających maksymalnie 7 minut, z zasosowaniem naparów ziołowych. Konieczne będzie także noszenie bawełnianych, przewiewnych skarpet oraz używania antyperspirantów. Skarpetki oraz buty należy prać w temperaturze powyżej 60°C.