krwiak podpaznokciowy

KRWIAKI NA PAZNOKCIACH – NAJCZĘSTSZE OBJAWY

Zdrowa płytka paznokciowa jest gładka, mocna i ma kolor różowy. Swoje zabarwienie zawdzięcza łożysku składającemu się z sieci drobnych naczyń krwionośnych, które łączy płytkę paznokcia ze skórą. Krwiak podpaznokciowy to nic innego, jak wylew krwi powstający na skutek uszkodzenia drobnych naczyń krwionośnych znajdujących się pod płytką paznokciową. Może on mieć różną wielkość w zależności od przyczyny powstania. Warto wiedzieć, że krwiaki na paznokciach bardzo często wywołują silny ból. Wynaczynienia doprowadzają do zmiany zabarwienia płytki paznokciowej od czerwonego do sinoczarnego koloru. Tego typu przeistoczenia powinno się kontrolować u specjalistów, ponieważ w wielu przypadkach, takich jak m.in. krwiak podpaznokciowy, leczenie okazuje się niezbędne. Warto zatem przy urazach płytki paznokcia, niezwłocznie zgłosić się do podologa. Po dokładnej analizie i zdiagnozowaniu, że to krwiak pod paznokciem, można wdrożyć odpowiednie leczenie. Fachowiec objaśni kolejne kroki postępowania, a także przepisze adekwatne leki.

JAK ROZPOZNAĆ KRWIAKA POD PAZNOKCIEM?

Na skutek powstania krwiaków paznokcie mogą ulec zniekształceniu. Dlatego żadnego stłuczenia paznokcia nie wolno lekceważyć. Częstym objawem jest również pojawienie się pofałdowań i poziomych bruzd. Zwykle są one przyczyną onycholizy, czyli oddzielania się płytki paznokciowej od łożyska, po czym następuje tzw. zejście paznokcia. Niewielkie krwiaki podpaznokciowe mogą ulec samoistnemu wchłonięciu, lecz w większości przypadków wymagają interwencji podologa. Przed ich wyeliminowaniem należy wykluczyć inne przyczyny zmiany zabarwienia płytki takie, jak czerniak złośliwy, który w początkowej fazie rozwoju przybiera bardzo podobny wygląd. Nie powinno się lekceważyć tego typu zmian, ponieważ oprócz nieestetycznego wyglądu i towarzyszącego bólu spowodowanego np. przez krwiak pod paznokciem, leczenie może być wymagające i długotrwałe. W związku z tym warto zadbać o swoje zdrowie, konsultując się ze specjalistą.

PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA KRWIAKÓW

Schorzenie najczęściej jest efektem urazu mechanicznego, takiego jak zmiażdżenie, stłuczenie czy upadek ciężkiego przedmiotu na paznokieć. Krwiak pod skórą na palcu występuje również na skutek permanentnego drażnienia płytki w obuwiu. Bardzo często spotyka się go u osób prowadzących aktywny tryb życia. Mowa tu przede wszystkim o wędrówkach górskich, kiedy to schodząc w dół, palce przesuwają się do przodu. Krwiaki pojawiać się mogą również u pacjentów borykających się z deformacjami palców, które są przyczyną ucisku paznokci, np. palec jeździecki czy palce młotkowate.

PROFILAKTYKA ZAPOBIEGANIA KRWIAKOM

Zaleca się noszenie odpowiedniego obuwia, które nie będzie powodować ciągłego drażnienia mechanicznego w obrębie paznokci. Podczas uprawiania sportów należy nosić stosowne buty przeznaczone do danej dyscypliny. Ważną rolę odgrywa również obuwie ochronne do prac fizycznych, które niosą ryzyko stłuczenia paznokcia. Gdy na stopach występują deformacje mogące się przyczynić do powstania krwiaków podpaznokciowych, dobrym rozwiązaniem może być noszenie ortoz indywidualnych, które odseparują palce od siebie, a jednocześnie uchronią przed ryzykiem wystąpienia hematonów.

KRWIAK POD SKÓRĄ NA PALCU – ZALECENIA PODOLOGA

Małe krwiaki zazwyczaj wchłaniają się samoistnie. Duże hematony należy usuwać, jako że są one świetną pożywką dla rozwoju bakterii i grzybów. Powstała zmiana, która ma nie więcej niż 72 godziny, usuwana jest poprzez nawiercenie kilku niewielkich otworów w płytce paznokciowej. Ma to na celu usunięcie krwi spod płytki paznokciowej. Jeżeli krwiak podpaznokciowy jest przestarzały, należy pozbyć się części paznokcia, która nie jest przytwierdzona do łożyska i usunąć zaschniętą krew. Z uwagi na fakt, że łożysko to bardzo wrażliwa część, niezbędne będzie wykonanie rekonstrukcji płytki paznokciowej, która zapewni mu niezbędną ochronę.

PIELĘGNACJA DOMOWA – CZY KRWIAKI MOŻNA LECZYĆ W DOMU?

Krwiaków podpaznokciowych nie należy usuwać samodzielnie w domu, jako że można się w ten sposób narazić na różnego rodzaju zakażenia. W celu usunięcia hematonów, konieczna będzie wizyta u specjalisty podologa. Dzięki temu osobie borykającej się z problemem, jakim jest krwiak pod paznokciem, leczenie przebiegnie sprawnie i kompleksowo. Należy jednak pamiętać, aby wybierać profesjonalistów z doświadczeniem.