Krwiak paznokcia

KRWIAKI NA PAZNOKCIACH – NAJCZĘSTSZE OBJAWY

Zdrowa płytka paznokciowa jest gładka, mocna i ma kolor różowy. Swoje zabarwienie zawdzięcza łożysku składającemu się z sieci drobnych naczyń krwionośnych, które łączy płytkę paznokcia ze skórą. Krwiakiem podpaznokciowym nazywamy wylew krwi powstający na skutek uszkodzenia drobnych naczyń krwionośnych znajdujących się pod płytką paznokciową. Może on mieć różną wielkość w zależności od przyczyny powstania. Krwiakom na paznokciach bardzo często towarzyszy silny ból. Wynaczynienia powodują zmianę zabarwienia płytki paznokciowej od czerwonego do sinoczarnego. Na skutek powstania krwiaków paznokcie mogą ulec zniekształceniu. Częstym objawem jest również pojawienie się pofałdowań i poziomych bruzd. Zwykle są one przyczyną onycholizy, czyli oddzielania się płytki paznokciowej od łożyska, czego następstwem jest tzw. „zejście paznokcia”. Niewielkie krwiaki podpaznokciowe mogą ulec samoistnemu wchłonięciu, lecz w większości przypadków wymagają interwencji podologa. Przed ich wyeliminowaniem należy wykluczyć inne przyczyny zmiany zabarwienia płytki takie, jak czerniak złośliwy, który w początkowej fazie rozwoju przybiera bardzo podobny wygląd.

PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA KRWIAKÓW

Schorzenie najczęściej jest efektem urazu mechanicznego takiego, jak zmiażdżenie, stłuczenie czy upadek ciężkiego przedmiotu na paznokieć. Krwiak pod skórą na palcu występuje również na skutek permanentnego drażnienia płytki w obuwiu. Bardzo często spotyka się go u osób prowadzących aktywny tryb życia. Mowa tu przede wszystkim o wędrówkach górskich, kiedy to schodząc w dół palce przesuwają się do przodu. Krwiaki pojawiać się mogą również u pacjentów borykających się z deformacjami palców, które są przyczyną ucisku paznokci, np. palec jeździecki, czy palce młotkowate.

PROFILAKTYKA ZAPOBIEGANIA KRWIAKOM

Zaleca się noszenie odpowiedniego obuwia, które nie będzie powodować ciągłego drażnienia mechanicznego w obrębie paznokci. Podczas uprawiania sportów należy nosić stosowne buty przeznaczone do danej dyscypliny. Ważną rolę odgrywa również obuwie ochronne do prac fizycznych, które niosą ryzyko stłuczenia paznokcia. Gdy na stopach występują deformacje mogące się przyczynić do powstania krwiaków podpaznokciowych, dobrym rozwiązaniem może być noszenie ortoz indywidualnych, które będą odseparowywać palce od siebie, a jednocześnie uchronią przed ryzykiem wystąpienia hematonów.

KRWIAK POD SKÓRĄ NA PALCU – ZALECENIA PODOLOGA

Małe krwiaki zazwyczaj wchłaniają się samoistnie. Duże hematony należy usuwać, jako że są one świetną pożywką dla rozwoju bakterii i grzybów. Powstałe krwiaki, które mają nie więcej niż 72 godziny usuwa się nawiercając kilka niewielkich otworów w płytce paznokciowej, co ma na celu usunięcie krwi spod płytki paznokciowej. Jeżeli krwiak jest przestarzały, należy pozbyć się części paznokcia, która nie jest przytwierdzona do łożyska i usunąć zaschniętą krew. Z racji iż łożysko jest bardzo wrażliwe, niezbędne będzie wykonanie rekonstrukcji płytki paznokciowej, która zapewni mu niezbędną ochronę.

PIELĘGNACJA DOMOWA – CZY KRWIAKI MOŻNA LECZYĆ W DOMU?

Krwiaków podpaznokciowych nie należy usuwać samodzielnie w domu, jako że można się w ten sposób narazić na różnego rodzaju zakażenia. W celu usunięcia hematonów, konieczna będzie wizyta u specjalisty podologa.