Brodawka

BRODAWKA WIRUSOWA – CZYM SIĘ OBJAWIA I JAK SIĘ JĄ LECZY?

Brodawka wirusowa (łac. verruca), potocznie zwana kurzajką, jest nadmiernie zrogowaciałą grudką na skórze wywołaną określonymi typami wirusa brodawczaka ludzkiego. Brodawka wirusowa stopy typu myrmecia pojawia się zazwyczaj w postaci nielicznych, pojedynczych wykwitów. Posiada cieliste lub brunatne zabarwienie i przybiera postać grudek o kalafiorowatej, nierównej formie. W miejscu zmienionym chorobowo linie papilarne ulegają zanikowi.

JAK LECZYĆ KURZAJKI NA STOPACH? LASEROTERAPIA

Leczenie schorzenia może być przeprowadzane za pomocą laseroterapii. Urządzenie umożliwia usuwanie brodawek laserem, precyzyjnie oczyszczając skórę. W przypadku brodawki wirusowej mozaikowej zmiany są bardziej powierzchowne i liczniejsze od schorzenia typu myrmecia. Na ogół mają rozległy i zlewny charakter. Wówczas należy poddać się zabiegowi, jakim jest usuwanie brodawek. Te grupują się w kolonie, co nie wygląda estetycznie, niemniej jednak nie powodują dolegliwości bólowych. Najefektywniejsze jest usuwanie brodawek laserem. Należy pamiętać, zabiegi tego typu należy wykonywać tylko u wykwalifikowanych specjalistów. W innym przypadku leczenie kurzajek na stopie może okazać się nieskuteczne.

SKUTECZNE LASEROWE USUWANIE BRODAWEK

Jedna większa brodawka często jest otoczona przez wiele mniejszych. Kurzajka może pojawić się w każdym miejscu stopy, które miało kontakt z wirusem, a nawet rozprzestrzeniać się na inne punkty, również dłonie. Usuwanie brodawek laserem to jeden ze sposobów ich pozbycia się. Zabieg wykonywany jest specjalistycznym urządzeniem, skutecznie niwelującym tego typu zmiany skórne oraz zapobiegającym ich dalszemu rozprzestrzenianiu się. Usuwanie kurzajek tym sposobem to znacznie mniej bolesna metoda, dzięki czemu cieszy się tak dużą popularnością. Warto jednak udać się do specjalistycznych gabinetów, w których profesjonaliści mają doświadczenie w wykonywaniu takich zabiegów. Wówczas ma się pewność, że usuwanie brodawek zostało prawidłowo wykonane. Skuteczność takich zabiegów jest bardzo duża. Nikt już nie powinien mieć wątpliwości co do tego w jaki sposób objawia się brodawka wirusowa na stopie i jak wygląda leczenie.

PROFILAKTYKA – ZAPOBIEGANIE KURZAJKOM

By uchronić się przed zakażeniem wirusem, należy unikać skaleczeń i otarć skóry, nie korzystać z cudzych ręczników i akcesoriów oraz nie przymierzać bez skarpetek butów, w których chodziły wcześniej inne osoby. Na basenie zawsze należy zakładać klapki. Siedlisko wirusów stanowi zarówno jego płyta, jak i brodzik prysznicowy oraz podłoga w przebieralni.

Jeśli brodawki pojawią się między palcami u nóg albo już występują w dowolnym miejscu na skórze, należy zrezygnować z korzystania z publicznych kąpielisk do momentu, gdy stan zdrowia ulegnie poprawie. Niezbędne będzie tu również bieżące kontrolowanie stanu swoich stóp – szybkie rozpoznanie jest bowiem kluczem do skutecznego leczenia.

LECZENIE KURZAJEK – ZALECENIA PODOLOGA

W gabinecie podologicznym w celu usunięcia brodawek stosuje się odpowiedni preparat. Zakładany jest również opatrunek ochronny. Zaleca się systematyczne wizyty w gabinecie co 1/1,5 tygodnia aż do całkowitego zejścia zmiany. W leczeniu wirusa stosuje się również laseroterapię stóp, która jest w stanie bezboleśnie pozbyć się kurzajki i to już po jednym zabiegu.

W przypadku pojawienia się brodawki należy zastosować odpowiednie środki ostrożności, które pozwolą zapobiec rozprzestrzenianiu wirusa oraz sprawdzić, czy infekcja występuje u pozostałych członków rodziny. Może okazać się, że usuwanie kurzajek będzie konieczne. Trzeba jednak uważać, by nie zarazić się tego typu zmianami skórnymi.

W przypadku brodawki – nierozsiewanie wirusa z wcześniejszego ogniska choroby. Należy także sprawdzić, czy infekcja występuje u pozostałych członków rodziny.