Brodawka

BRODAWKA WIRUSOWA – CZYM SIĘ OBJAWIA I JAK SIĘ JĄ LECZY?

Brodawka wirusowa (łac. verruca), potocznie zwana kurzajką, jest nadmiernie zrogowaciałą grudką na skórze wywołaną określonymi typami wirusa brodawczaka ludzkiego. Brodawka wirusowa stopy typu myrmecia pojawia się zazwyczaj w postaci nielicznych, pojedynczych wykwitów. Posiada cieliste lub brunatne zabarwienie i przybiera postać grudek o kalafiorowatej, nierównej formie. W miejscu zmienionym chorobowo linie papilarne ulegają zanikowi. Leczenie schorzenia może być przeprowadzane za pomocą laseroterapii. Urządzenie pozwala szybko pozbyć się kurzajki i precyzyjnie oczyścić skórę.

W przypadku brodawki wirusowej mozaikowej zmiany są bardziej powierzchowne i liczniejsze od schorzenia typu myrmecia. Na ogół mają rozległy i zlewny charakter. Grupują się w kolonie, jednak nie powodują dolegliwości bólowych. Jedna większa brodawka może być otoczona przez wiele mniejszych. Kurzajka może pojawić się w każdym miejscu stopy, które miało kontakt z wirusem, a nawet rozprzestrzeniać się na inne punkty, również dłonie.

PROFILAKTYKA – ZAPOBIEGANIE KURZAJKOM

By uchronić się przed zakażeniem wirusem, należy unikać skaleczeń i otarć skóry, nie korzystać z cudzych ręczników i akcesoriów oraz nie przymierzać bez skarpetek butów, w których chodziły wcześniej inne osoby. Na basenie zawsze należy zakładać klapki. Siedlisko wirusów stanowi zarówno jego płyta, jak i brodzik prysznicowy oraz podłoga w przebieralni.

Jeśli brodawki na skórze już występują, należy zrezygnować z korzystania z publicznych kąpielisk do momentu, gdy stan zdrowia ulegnie poprawie. Niezbędne będzie tu również bieżące kontrolowanie stanu swoich stóp – szybkie rozpoznanie jest bowiem kluczem do skutecznego leczenia.

LECZENIE KURZAJEK – ZALECENIA PODOLOGA

W gabinecie podologicznym w celu usunięcia brodawek stosuje się odpowiedni preparat. Zakładany jest również opatrunek ochronny. Zaleca się systematyczne wizyty w gabinecie co 1/1,5 tygodnia aż do całkowitego zejścia zmiany. W leczeniu wirusa stosuje się również laseroterapię stóp, która jest w stanie bezboleśnie pozbyć się kurzajki i to już po jednym zabiegu.

W przypadku pojawienia się brodawki, należy zastosować odpowiednie środki ostrożności, które pozwolą zapobiec rozprzestrzenianiu wirusa oraz sprawdzić, czy infekcja występuje u pozostałych członków rodziny.

W przypadku brodawki – nierozsiewanie wirusa z wcześniejszego ogniska choroby. Należy także sprawdzić, czy infekcja występuje u pozostałych członków rodziny.