Halluksy

PALUCH KOŚLAWY – CZYM SĄ HALUKSY?

Paluch koślawy (łac. hallux valgus) jest deformacją dotyczącą przede wszystkim śródstopia, a w szczególności pierwszego promienia palucha. Dochodzi wówczas do rotacji w stronę pozostałych palców i wymuszenia ich nieprawidłowego ułożenia, czego efektem jest rozchodzenie się kości śródstopia oraz ich opadanie. Pojawia się reakcja ze strony układu kostno – stawowego, która objawia się zapaleniem kaletki maziowej. Towarzyszy temu ból, obrzęk i zaczerwienienie, pojawia się również narośl kostna. Stopy są połączone z układem kostnym łańcuchem biomechanicznym. Jeżeli występuje jakakolwiek deformacja w ich obrębie, ma to wpływ na cały układ ruchu.

PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA HALUKSÓW

Główną przyczyną powstawania palucha koślawego jest słabość konstrukcji stawowo – więzadłowej stopy oraz płaskostopie poprzeczne. Deformacja ta może być dziedziczna lub nabyta poprzez noszenie niewłaściwego obuwia. Konsekwencją hallux valgus może być powstawanie kolejnych deformacji takich, jak: palec jeździecki czy palce młotkowate. Ułożenie palców jest bardzo przyległe, co skutkuje występowaniem odcisków międzypalcowych. W miejscach przeciążonych oraz stale drażnionych ze strony obuwia występują modzele.

PROFILAKTYKA ZAPOBIEGANIA HALUKSOM

Należy nosić stosowne obuwie, które nigdzie nie uciska – zbyt małe buty ograniczają ruchomość palców i zmniejszają przestrzenie interdygitalne. Noszenie obuwia na wysokim obcasie powoduje przeciążenie przodostopia, czego wynikiem jest rozejście się i opadnięcie główek kości śródstopia.

LECZENIE HALUKSÓW – ZALECENIA PODOLOGA

Aby zapobiec dalszemu pogłębianiu się deformacji, dobrym rozwiązaniem jest noszenie ortoz indywidualnych. Wspomagają one leczenie haluksów poprzez odseparowanie palucha od pozostałych palców. Tym samym przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka powstawania odcisków międzypalcowych.

Polecane jest także stosowanie tapingu, który ma na celu odciążenie stawów oraz poprawę rozciągliwości tkanek miękkich. W przypadku występowania zrogowaceń lub odcisków, zalecane są regularne zabiegi na haluksy w gabinecie podologicznym. Jeżeli problem jest bardzo bolesny i utrudnia poruszanie się, warto rozważyć leczenie operacyjne.

HALUKSY – LECZENIE W DOMU

Należy stosować ćwiczenia, które wzmocnią więzadła oraz mięśnie poprawiając ruchomość palucha. Rehabilitacja na haluksy wspomoże leczenie, a także pozwoli zminimalizować ból w okolicy narośli kostnej oraz zmniejszyć stan zapalny chroniąc przed postępowaniem deformacji.