haluksy leczenie

PALUCH KOŚLAWY – CZYM SĄ HALUKSY?

Paluch koślawy (łac. hallux valgus) jest deformacją dotyczącą przede wszystkim śródstopia, a w szczególności pierwszego promienia palucha. Dochodzi wówczas do rotacji w stronę pozostałych palców i wymuszenia ich nieprawidłowego ułożenia, czego efektem jest rozchodzenie się kości śródstopia oraz ich opadanie. Pojawia się reakcja ze strony układu kostno – stawowego, która objawia się zapaleniem kaletki maziowej. Towarzyszy temu ból, obrzęk i zaczerwienienie, pojawia się również narośl kostna. Stopy są połączone z układem kostnym łańcuchem biomechanicznym. Jeżeli występuje jakakolwiek deformacja w ich obrębie, ma to wpływ na cały układ ruchu. Zatem jak walczyć z haluksami? Pierwszym ku temu krokiem jest poznanie przyczyny ich występowania.

PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA HALUKSÓW

Główną przyczyną powstawania palucha koślawego jest słabość konstrukcji stawowo – więzadłowej stopy oraz płaskostopie poprzeczne. Deformacja ta może być dziedziczna lub nabyta poprzez noszenie niewłaściwego obuwia. Konsekwencją hallux valgus może być powstawanie kolejnych deformacji takich jak: palec jeździecki czy palce młotkowate. Ułożenie palców jest bardzo przyległe, co skutkuje występowaniem odcisków międzypalcowych. W miejscach przeciążonych oraz podatnych na ciągłe podrażnienie ze strony obuwia na stopie występują modzele.

JAK LECZYĆ POCZĄTKI HALUKSÓW? WIELE METOD KURACJI

Wiele osób zastanawia się nad tym, jak walczyć z haluksami i innymi dolegliwościami związanymi ze stopami. Najlepszym sposobem jest przeciwdziałanie, czyli m.in. dobór odpowiednich butów, czy noszenie ortez, jeśli ma się już do czynienia ze schorzeniem. Innym, równie często nasuwającym się pytaniem jest jak leczyć początki haluksów. Z odpowiedzią z pewnością pospieszy specjalista, ponieważ nie ma dwóch identycznych przypadków i odmienne metody mogą okazać się skuteczne.

PROFILAKTYKA ZAPOBIEGANIA HALUKSOM

Zapobieganie to jeden ze skuteczniejszych sposobów hamowania zmian chorobowych. Niemniej jednak jak walczyć z haluksami? Przede wszystkim należy nosić stosowne obuwie, które nigdzie nie uciska. Zbyt małe buty ograniczają ruchomość palców i zmniejszają przestrzenie interdygitalne. Noszenie obuwia na wysokim obcasie powoduje przeciążenie przodostopia, czego wynikiem jest rozejście się i opadnięcie główek kości śródstopia. Mimo przestrzegania ogólnych zasad może dojść do wystąpienia palucha koślawego. Zatem jak leczyć początki haluksów? Należy bezzwłocznie udać się do specjalisty, który zdiagnozuje schorzenie i odpowiednio doradzi. Dzięki temu można zahamować pogłębiający się problem.

LECZENIE HALUKSÓW – ZALECENIA PODOLOGA

Aby zapobiec dalszemu pogłębianiu się deformacji, dobrym rozwiązaniem jest noszenie ortoz indywidualnych. Wspomagają one leczenie haluksów poprzez odseparowanie palucha od pozostałych palców. Tym samym przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka powstawania odcisków międzypalcowych.

Polecane jest także stosowanie tapingu, mającego na celu odciążenie stawów oraz poprawę rozciągliwości tkanek miękkich. W przypadku występowania zrogowaceń lub odcisków, zalecane są regularne zabiegi na haluksy

HALUKSY – LECZENIE W DOMU

Należy stosować ćwiczenia, które wzmocnią więzadła oraz mięśnie poprawiając ruchomość palucha. Rehabilitacja na haluksy wspomoże leczenie, a także pozwoli zminimalizować ból w okolicy narośli kostnej oraz zmniejszyć stan zapalny chroniąc przed postępowaniem deformacji.