ŁUSZCZYCA
Łuszczyca to przewlekła, zapalna choroba skóry, której przyczyny powstania nie są do końca znane; uznaje się, że jest to dolegliwość autoimmunologiczna. Łuszczyca bardzo często występuje rodzinnie. Choroba ujawnia się zwykle między 10. a 40. rokiem życia. Objawem jest wykwit pierwotny – czerwonobrunatna grudka pokryta srebrzystą łuską. Grudki mają tendencję do obwodowego szerzenia się i zlewania, co daje wielość obrazów klinicznych. Innym objawem jest objaw świecy stearynowej – zdrapywanie łuski z grudki łuszczycowej przypomina zdrapywanie świecy stearynowej. U osób z łuszczycą proces keratynizacji trwa ok. 3-4 dni. Występuje tutaj także dodatni objaw Kőbnera – wysiew zmian łuszczycowych wzdłuż uszkodzenia naskórka w ciągu 7-12 dni oraz objaw Auspitza – drobnokropelkowe, punkcikowate krwawienie po zdrapaniu grudki.
WYSTĘPOWANIE
Występowanie zmian skórnych obejmuje okolice kolan, łokci, owłosionej skóry głowy oraz okolicę lędźwiowo-krzyżową. Może się zdarzyć, że zmiany występować będą wyłącznie na dłoniach i stopach. Mamy wówczas do czynienia z łagodną, stosunkowo popularną odmianą łuszczycy krostkowej, o przewlekłym, nawrotowym przebiegu, mogąca towarzyszyć innym rodzajom łuszczycy lub występować jako jedyna jej postać. U osób z łuszczycą może pojawić się łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS). Objawem są wykwity na skórze w okolicy stawów, obrzęk, ból oraz sztywność stawów. Często proces zapalny obejmuje ścięgno Achillesa.
PROFILAKTYKA
Jako, że łuszczyca jest chorobą autoimmunologiczną, można jedynie zapobiegać większym wysiewom zmian i nawrotom schorzenia po remisji. Kluczową rolę odgrywa tu prowadzenie zdrowego trybu życia. Odpowiednio zbilansowana dieta bez alergenów bogata w witaminę D i nienasycone kwasy tłuszczowe omega – 3, skutecznie zredukuje objawy schorzenia i zmniejszy częstotliwość nawrotów. W profilaktyce należy uwzględnić odpowiednio dobrane zabiegi pielęgnacyjne natłuszczająco-nawilżające. Niezbędna będzie tu także ochrona przed zakażeniami drobnoustrojami, w związku z czym bardzo ważne jest mycie skóry środkami, które nie zaburzą pH skóry i zawierać będą w składzie niewielką ilość kwasu mlekowego.
ZALECENIA PODOLOGA
Jeśli występuje łuszczycowe zapalenie stawów zaleca się wykonanie wkładek indywidualnych korygujących, które wpłyną na prawidłowe przetaczanie stóp. Należy zaopatrzyć się w miękkie obuwie, dosyć szerokie w śródstopiu i palcach, które zapobiegnie urazom narażonych stawów.
W okresach remisji zmian, domowa pielęgnacja powinna uwzględniać delikatne złuszczanie naskórka, natłuszczanie go i nawilżanie przy pomocy preparatów zawierających składniki takie, jak: mocznik, kwas salicylowy, pochodne siarki, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, np. kwas linolowy, linolenowy, arachidonowy oraz witaminę A i E.