Modzel

MODZEL NA STOPIE – CHARAKTERYSTYKA SCHORZENIA

To nadmierne rogowacenie o różnych kształtach. Zazwyczaj jest dość duże, ograniczone i wystaje powyżej poziomu skóry. Modzel na stopie posiada wyraźnie powiększone struktury papilarne. Jego masa zrogowaciała jest stosunkowo luźna. Stanowi on efekt mechanizmów obronnych organizmu przed uszkodzeniami.

WYSTĘPOWANIE I PRZYCZYNY POWSTAWANIA MODZELI

Modzele zazwyczaj umiejscowione są na śródstopiu lub palcach stóp. Mogą występować samodzielnie bądź z zawartością odcisku. Najczęstszą przyczyną powstawania modzeli jest tzw. płaskostopie poprzeczne – deformacja, w której kości śródstopia rozeszły się i opadły, co spowodowało, że obciążenie stóp rozkłada się nieprawidłowo, a skóra, broniąc się przed nadmiernym naciskiem, produkuje coraz więcej warstwy rogowej. Szczególnie narażona na ryzyko wystąpienia modzelu na pięcie jest stopa wydrążona. Największy nacisk występuje tu pod głowami kości śródstopia. Na palcach stóp modzele pojawiają się od strony przyśrodkowej palucha, od strony bocznej palca małego, na opuszkach i na powierzchni grzbietowej stawów międzypaliczkowych.

PROFILAKTYKA – JAK UCHRONIĆ SIĘ PRZED MODZELEM?

Profilaktyka zrogowaceń polega na unikaniu stresu mechanicznego, tj. ucisku (np. z powodu deformacji w obrębie stopy) lub tarcia oraz termicznego, tzn. bardzo wysokich (oparzenie) lub niskich temperatur (odmrożenie). Należy tu zwrócić szczególną uwagę na stopę nadpotliwą – zbyt duże ilości uciekającej wody z organizmu będą pobudzać efekt obronny skóry w postaci hiperkeratoz, zwiększając ryzyko powstania modzelu na palcu lub w innym miejscu stopy. W profilaktyce należy kierować się zasadą, że równowaga hydro-lipidowa skóry nie powinna zostać zaburzona. W związku z tym, nie zaleca się stosowania preparatów złuszczających i wysuszających. Istotne jest nawilżanie stóp i stosowanie kremów bogatych w składniki odżywcze. Nie należy nosić obuwia ciężkiego, które sprzyjać będzie przegrzewaniu się stopy.

ZALECENIA PODOLOGA – JAK RADZIĆ SOBIE Z MODZELEM?

Zaleca się manualne usuwanie zrogowaceń co około 6-8 tygodni. Przy istniejących deformacjach odpowiedni będzie dobór ortoz, wkładek wykonywanych indywidualnie do problemu, z którym zmaga się klient oraz zakup obuwia lekkiego i miękkiego zapobiegającego otarciom naskórka.

DOMOWE SPOSOBY LECZENIA MODZELI

Pielęgnacja domowa w przypadku modzeli polega na nawilżaniu skóry stóp preparatami z zawartością mocznika o stężeniu 10 do max. 15 %. Po każdorazowym umyciu stóp należy dokładne je osuszyć, zwłaszcza w przestrzeniach międzypalcowych. Nie poleca się stosowania skarpet złuszczających – złuszczają one nie tylko podeszwę stóp, lecz także skórę powierzchni grzbietowej. Niewskazane jest również używanie tarek i pumeksów – ruch tarcia powoduje rozgrzanie naskórka, co przyczynia się do nasilenia i przyspieszenia procesu keratynizacji.