Ostroga piętowa

Ostrogi na stopach — ciężka przypadłość

Ostroga piętowa jest nieprawidłowym wzrostem kości piętowej. Ma kształt “dzioba papugi” i może posiadać zmienną długość. Obecność tego problemu jest diagnozowana poprzez wykonanie zdjęcia rentgenowskiego bocznego. Charakterystycznym objawem ostrogi piętowej jest ból zlokalizowany w piętach podczas wstawania i spoczywania stóp na podłodze. Opisywany jest on jako kłucie występujące również podczas wysiłków, np. schodzenia po schodach. Ostrogi na stopach to przypadłość, w przypadku której konieczna będzie odpowiednia rehabilitacja. Powinna ona uwzględniać ćwiczenia i specjalistyczne zabiegi fizykoterapeutyczne.

Występowanie ostróg na stopach

Połowa borykających się z ostrogą piętową pacjentów posiada związany z nią stan, który jest prawdziwą przyczyną bólu. Znany jest on jako zapalenie powięzi podeszwowej – włóknistej struktury w kształcie błony, która wspiera i kształtuje łuk stopy. Dochodzi do niego wówczas, gdy kość piętowa ulega mechanicznemu przeciążeniu, jak to ma miejsce podczas długotrwałego stania, uprawiania sportów, u osób otyłych, kobiet w ciąży lub noszących nieodpowiednie obuwie, szczególnie na wysokim obcasie czy z wąskimi czubkami. Ostroga na stopach rozwija się jedno- lub obustronnie. Jednym z powodów występowania przypadłości może być długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej.

Profilaktyka dotycząca ostróg na stopach

Ostroga piętowa jest deformacją kości, której leczenie opiera się na zastosowaniu leków przeciwzapalnych. U osób, borykających się z zapaleniem powięzi podeszwowej, przeważnie konieczne jest połączenie tych środków z programem rehabilitacji fizycznej. Likwidacja ostrogi pięty będzie możliwa poprzez profesjonalne leczenie farmakologiczne. W praktyce pacjent powinien przyjąć zastrzyki z glikokortykosteroidów i niesteroidowe leki przeciwzapalne w maści.

Ostroga na piętach a zalecenia podologa

Wykonanie odpowiednich wkładek do butów. Obcas powinien być wysokości 2-3 cm – pozwala to na rozładowanie ciężaru w kierunku przedniej części stopy. Należy również wykonać serię ćwiczeń rozciągających zarówno powięź podeszwową, jak i mięśnie łydek. Operację przeprowadza się tylko w niewielkiej liczbie przypadków, wówczas gdy nie jest możliwe złagodzenie objawów za pomocą leczenia zachowawczego.

Pielęgnacja domowa w przypadku ostróg na stopach

Ostroga piętowa jest zapaleniem powięzi podeszwowej charakteryzującym się intensywnym bólem w podeszwowej części stopy. Z tego też powodu należy stosować rozwiązania, które zmniejszą ucisk w obszarze pięty. Zalecane jest noszenie wygodnego obuwia — zakładanie niewygodnych butów może poskutkować tym, że ból towarzyszący ostrogom na stopach będzie mocniejszy. Przyczyną zapalenia może być otyłość — rozwiązanie stanowi redukcja masy ciała.

Zmniejszenie obciążenia wpłynie na zmniejszenie bólu towarzyszącego ostrogom na stopach. Wpłynie to na komfort podeszwowej części stopy.