OSTROGA PIĘTOWA
Ostroga piętowa jest nieprawidłowym wzrostem kości piętowej. Ma kształt “dzioba papugi” i może posiadać zmienną długość. Obecność tego problemu jest diagnozowana poprzez wykonanie zdjęcia rentgenowskiego bocznego. Charakterystycznym objawem ostrogi piętowej jest ból zlokalizowany w piętach podczas wstawania i spoczywania stóp na podłodze. Opisywany jest on jako kłucie występujące również podczas wysiłków, np. schodzenia po schodach.

WYSTĘPOWANIE
Połowa borykających się z ostrogą piętową pacjentów posiada związany z nią stan, który jest prawdziwą przyczyną bólu. Znany jest on jako zapalenie powięzi podeszwowej – włóknistej struktury w kształcie błony, która wspiera i kształtuje łuk stopy. Dochodzi do niego wówczas, gdy kość piętowa ulega mechanicznemu przeciążeniu, jak to ma miejsce podczas długotrwałego stania, uprawiania sportów, u osób otyłych, kobiet w ciąży lub noszących nieodpowiednie obuwie, szczególnie na wysokimi obcasie czy z wąskimi czubkami.

PROFILAKTYKA
Ostroga piętowa jest deformacją kości, której leczenie opiera się na zastosowaniu leków przeciwzapalnych. U osób, borykających się z zapaleniem powięzi podeszwowej, przeważnie konieczne jest połączenie tych środków z programem rehabilitacji fizyczne.

ZALECENIA PODOLOGA
Wykonanie odpowiednich wkładek do butów. Obcas powinien być wysokości 2-3 cm – pozwala to na rozładowanie ciężaru w kierunku przedniej części stopy. Należy również wykonać serię ćwiczeń rozciągających zarówno powięź podeszwową, jak i mięśnie łydek. Operację przeprowadza się tylko w niewielkiej liczbie przypadków, wówczas gdy nie jest możliwe złagodzenie objawów za pomocą leczenia zachowawczego.

Zmniejszenie masy ciała. Noszenie wygodnego obuwia.