Ostroga piętowa

Ostrogi na stopach — ciężka przypadłość

Chorób powodujących dolegliwości bólowe jest mnóstwo. Do jednych z nich zalicza się ostroga piętowa. To nic innego jak nieprawidłowy wzrost kości piętowej. Ostroga pięty ma kształt „dzioba papugi” i może posiadać zmienną długość. Obecność tego problemu diagnozuje się poprzez wykonanie zdjęcia rentgenowskiego bocznego. Stan chorobowy określany jako ostroga pięty charakteryzuje się m.in. bólem zlokalizowanym w piętach podczas wstawania i spoczywania stóp na podłodze. Opisuje się go jako kłucie występujące również podczas wysiłków, np. schodzenia po schodach.

Specjalistyczna konsultacja w przypadku ostrogi piętowej

W przypadku dolegliwości tego typu nie można lekceważyć żadnych objawów. Ostrogi na stopach to przypadłość, w przypadku których konieczna będzie odpowiednia rehabilitacja. Powinna ona uwzględniać ćwiczenia i specjalistyczne zabiegi fizykoterapeutyczne. Równie często wiele osób boryka się z problemem, jakim jest ostroga na palcu. Niezależnie od lokalizacji zmian, należy udać się do podologa, aby móc zacząć działać. Być może w przypadku wystąpienia przypadłości, jaką jest ostroga piętowa, operacja okaże się konieczna. Swoje problemy zdrowotne należy konsultować ze specjalistami. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo szybszego dojścia do zdrowia. Leczenie ostrogi piętowej to bardzo ważny etap rekonwalescencji, dlatego już w początkowym stadium warto udać się do lekarza.

Ostrogi piętowe – występowanie

Przyczyną bólu bezpośrednio związaną z wyżej omawianą dolegliwością jest zapalenie powięzi podeszwowej – włóknistej struktury w kształcie błony, która wspiera i kształtuje łuk stopy. W przypadku osób mających z tym problem, ostroga na stopach występuje niemalże u połowy z nich. Do zapalenia dochodzi wówczas, gdy kość piętowa ulega mechanicznemu przeciążeniu.

Ostroga na piętach dotyka najczęściej:

• osób otyłych,
  • kobiet w ciąży,
  • osób przebywających długotrwale w pozycji stojącej,
  • sportowców,
  • noszących nieodpowiednie obuwie, szczególnie na wysokim obcasie czy z wąskimi czubkami.

Ostroga na stopach rozwija się jedno- lub obustronnie.

Profilaktyka dotycząca ostróg na stopach

Leczenie wielu chorób jest możliwe tylko poprzez odpowiednie przystosowanie leków przeciwzapalnych. Podobnie bywa w przypadku deformacji kości, określanej jako ostroga piętowa. U osób, borykających się z zapaleniem powięzi podeszwowej, przeważnie konieczne okazuje się połączenie tych środków z programem rehabilitacji fizycznej. Ostrogi na piętach mogą zostać zlikwidowane poprzez profesjonalne leczenie farmakologiczne. W praktyce pacjenci powinni przyjąć zastrzyki z glikokortykosteroidów i niesteroidowe leki przeciwzapalne w maści. Ostroga na stopach nie zniknie samodzielnie, w związku z czym konieczna będzie wizyta u specjalisty i wdrożenia leczenia. Podejdź do tego odpowiedzialnie i zadbaj o swoje zdrowie, a ostroga piętowa już nigdy nie utrudni Ci życia.

Ostroga na piętach a zalecenia podologa

Niezwykle istotne przy tego typu dolegliwościach okazuje się wykonanie odpowiednich wkładek do butów. Leczenie ostrogi piętowej to głównie profilaktyka. Obcas powinien być wysokości 2-3 cm – pozwala to na rozładowanie ciężaru w kierunku przedniej części stopy. Należy również wykonać serię ćwiczeń rozciągających zarówno powięź podeszwową, jak i mięśnie łydek. Ostroga na stopach operowana jest jedynie w niewielkiej liczbie przypadków, wówczas gdy nie ma możliwości złagodzenia objawów za pomocą leczenia zachowawczego. Niemniej jednak dolegliwości związane z tą przypadłością warto konsultować z podologiem. Przypadłość określana jako ostroga piętowa, wymaga leczenia. W innych przypadkach może znacząco wpłynąć na codzienne funkcjonowanie.

Pielęgnacja domowa w przypadku ostróg na stopach

Ostroga piętowa jest zapaleniem powięzi podeszwowej charakteryzującym się intensywnym bólem w podeszwowej części stopy. Z tego też powodu należy stosować rozwiązania, które zmniejszą ucisk w obszarze pięty. Zaleca się noszenie wygodnego obuwia — zakładanie niewygodnych butów może poskutkować tym, że ból towarzyszący ostrogom na stopach będzie mocniejszy. Przyczyną zapalenia, jakim jest ostroga pięty, może być otyłość — rozwiązanie stanowi redukcja masy ciała. Zmniejszenie obciążenia wpłynie na zmniejszenie bólu towarzyszącego ostrogom na stopach. Wpłynie to na komfort podeszwowej części stopy.