Łuszczyca paznokci

ŁUSZCZYCA PAZNOKCI – OBJAWY I SPOSOBY LECZENIA

Schorzenie przeważnie towarzyszy łuszczycy skórnej i ŁZS (łuszczycowemu zapaleniu stawów). Najczęstsze jego objawy to: naparstkowanie (zagłębienia w płytce przypominające przebitą przez szpilki powierzchnię), onycholiza (oddzielenie paznokcia od łożyska), plamka olejowa (żółtobrunatne zmiany widoczne na płytce będące wynikiem ognisk łuszczycowych pod jej powierzchnią), zanik płytki, obecność linii Beau (poprzeczne wgłębienia paznokcia) oraz hiperkeratoza podpaznokciowa.

WYSTĘPOWANIE ŁUSZCZYCY STÓP I DŁONI

Paznokcie rąk są częściej zajęte łuszczycą niż te u stóp. Choroba zazwyczaj poprzedzona jest zmianami skórnymi o 9 – 11,5 lat (rzadziej łuszczyca paznokci obserwowana jest u dzieci). Obraz kliniczny zależy od zajęcia przez chorobę poszczególnych części aparatu paznokciowego (macierz, łożysko, inne objawy). Łuszczyca paznokci występuje u 70-80% osób już cierpiących na łuszczycę z zajęciem stawów. Zmiany paznokciowe u chorych wskazują na możliwość wystąpienia łuszczycy stawowej, a jeśli znajdują się one w obrębie przyczepów ścięgnistych, mogą już być pierwszymi jej objawami. W ramach działań profilaktycznych, zalecane jest różnicowanie izolowanej łuszczycy paznokci i grzybicy paznokci oraz zakażonych grzybiczo paznokci zmienionych w przebiegu łuszczycy.

LECZENIE ŁUSZCZYCY PAZNOKCI – ZALECENIA PODOLOGA

W przypadku wystąpienia schorzenia, konieczna będzie konsultacja z dermatologiem oraz wdrożenie zabiegów podologicznych za jego zgodą, gdyż każde niewłaściwe działanie i drażnienie mechaniczne wywołane np. frezem może intensyfikować chorobę. Ze względu na dość wolny wzrost paznokcia, terapia leczenia łuszczycy stóp i dłoni wymaga czasu. Poprzez profesjonalne zabiegi w gabinecie, podolog może ułatwić dostęp leków miejscowych do obszarów, w których zachodzi proces chorobowy, np. macierz pod wałem paznokciowym czy łożysko paznokcia pod zmienioną chorobowo płytką.

ŁUSZCZYCA NA PAZNOKCIACH – PIELĘGNACJA DOMOWA

Zaleca się krótkie obcinanie płytki paznokciowej i unikanie sytuacji, w których łatwo o uraz. W przypadku wystąpienia łuszczycy na paznokciach stóp konieczne jest noszenie skarpetek z odpowiednio dobranym obuwiem zdrowotnym. Jeśli zaś zmiany pojawiły się na paznokciach dłoni, zalecane jest noszenie bawełnianych rękawiczek.