Łuszczyca paznokci u nóg

ŁUSZCZYCA PAZNOKCI – OBJAWY I SPOSOBY LECZENIA

Zmiany na paznokciach często są nie tylko problemem estetycznym, ale i zdrowotnym. Jedną z nich jest łuszczyca paznokci u nóg i rąk. Schorzenie przeważnie towarzyszy łuszczycy skórnej i ŁZS (łuszczycowemu zapaleniu stawów). Główne objawy to: naparstkowanie (zagłębienia w płytce przypominające przebitą przez szpilki powierzchnię), onycholiza (oddzielenie paznokcia od łożyska), plamka olejowa (żółtobrunatne zmiany widoczne na płytce będące wynikiem ognisk łuszczycowych pod jej powierzchnią), zanik płytki, obecność linii Beau (poprzeczne wgłębienia paznokcia) oraz hiperkeratoza podpaznokciowa.

Wiele osób najczęściej boryka się jednak ze schorzeniem, jakim jest łuszczyca paznokci u rąk. Znamy kilka skutecznych sposobów, na pozbycie się go. Pomożemy także, jeśli pojawi się m.in. łuszczyca na palcach. Zanim przejdziemy do leczenia, sprawdzimy dokładnie, z czym mamy do czynienia i dopiero po przeprowadzeniu diagnostyki zaczniemy działać. Niezależnie od tego czy to łuszczyca paznokci u rąk, czy nóg przedstawimy możliwości działań profilaktycznych. Dzięki temu klient dokładnie wie, co mu dolega i jak temu przeciwdziałać.

WYSTĘPOWANIE ŁUSZCZYCY STÓP I DŁONI

Dystrofię łuszczycową wywołują głównie mechanizmy autoimmunologiczne. Paznokcie u rąk są częściej zajęte łuszczycą niż te u stóp. Choroba zazwyczaj poprzedzona jest zmianami skórnymi w odstępie 9 – 11,5 lat. Łuszczyca paznokci jest rzadziej obserwowana u dzieci. Obraz kliniczny zależy od zajęcia przez nią poszczególnych części aparatu paznokciowego (macierz, łożysko, inne objawy). Łuszczyca paznokci występuje u 70-80% osób już cierpiących na łuszczycę z zajęciem stawów. Zmiany paznokciowe u chorych wskazują na możliwość wystąpienia łuszczycy stawowej, a jeśli znajdują się one w obrębie przyczepów ścięgnistych, mogą już być pierwszymi jej objawami. W ramach działań profilaktycznych zalecane jest różnicowanie izolowanej łuszczycy paznokci i grzybicy paznokci oraz zakażonych grzybiczo paznokci zmienionych w przebiegu łuszczycy. Dokładne rozpoznanie obejmuje ocenę kliniczną, badania mykologiczne i histopatologiczne. Wówczas nie ma znaczenia czy to łuszczyca na palcach, czy paznokciach. Odpowiednia profilaktyka pomoże w uporaniu się z dolegliwościami.

LECZENIE ŁUSZCZYCY PAZNOKCI – ZALECENIA PODOLOGA

W przypadku wystąpienia schorzenia konieczna będzie konsultacja z dermatologiem oraz wdrożenie zabiegów podologicznych za jego zgodą. Łuszczyca paznokcia to przypadłość, w której kluczowe jest odpowiednie leczenie. Każde niewłaściwe działanie i drażnienie mechaniczne wywołane np. frezem może intensyfikować chorobę. Ze względu na dość wolny wzrost paznokcia w trakcie występowania zmian chorobowych spowodowanych, schorzeniem, jakim jest łuszczyca paznokcia, leczenie wymaga czasu. Poprzez profesjonalne zabiegi w gabinecie, podolog może ułatwić dostęp leków miejscowych do obszarów, w których zachodzi proces chorobowy, np. macierz pod wałem paznokciowym czy łożysko paznokcia pod zmienioną chorobowo płytką. W przypadku takich dolegliwości, jak łuszczyca paznokcia, leczenie może trwać długo. W zależności od przypadku jest to około od 6 aż do 24 miesięcy. Jeśli u Ciebie lub bliskich wystąpi łuszczyca paznokcia, będziesz wiedział/a jak postępować i jak ją leczyć. Niemniej jednak, w każdym przypadku kontakt ze specjalistą jest wskazany.

ŁUSZCZYCA NA PAZNOKCIACH – PIELĘGNACJA DOMOWA

Wyżej wspomniane schorzenia są uciążliwe niemalże dla każdego. Dlatego osobom, u których wystąpiła łuszczyca paznokci u nóg czy rąk, zaleca się krótkie obcinanie płytki paznokciowej. Dodatkowo należy unikać sytuacji, mogących narazić na uraz. Odpowiedzią na pytanie odnoszące się do łuszczycy paznokci, brzmiące jak z nią walczyć? – jest konsultacja ze specjalistą i stosowanie się do zaleceń. W przypadku wystąpienia łuszczycy na paznokciach stóp konieczne jest noszenie skarpetek z odpowiednio dobranym obuwiem zdrowotnym. Jeśli zaś zmiany pojawiły się na paznokciach dłoni, zalecane jest noszenie bawełnianych rękawiczek. Dzięki szerokiemu omówieniu tego zagadnienia nikt nie powinien mieć wątpliwości, jak postępować, gdy wystąpi u niego łuszczyca paznokcia i jak ją leczyć. Kluczem jest odpowiednia profilaktyka i pomoc specjalistów.