Często spotykamy się ze stwierdzeniem, że sport to zdrowie. Nietrudno się z tym nie zgodzić, jednak aktywność fizyczna wiąże się także z wieloma kontuzjami. Oczywiście można starać się ich unikać, ale nie zawsze jest to możliwe. Osoby uprawiające sport zarówno amatorsko, jak i zawodowo powinny wiedzieć o ryzyku dotyczącym urazów, które zdarzają się stosunkowo często w obrębie palców stóp oraz płytek paznokciowych. Dotykają biegaczy, pływaków, tancerzy czy trenujących na siłowni. O higienę i pielęgnację stóp powinni dbać wszyscy, jednak sportowcy muszą w szczególności przykładać się do utrzymania stóp i paznokci w dobrej kondycji.

Choroby stóp wywołane nieodpowiednim obuwiem

Ogromne znaczenie jeśli chodzi o sportowców, ma obuwie. To właśnie od niego zależy nie tylko prawidłowa postawa ciała, wygoda, ale również prawdopodobieństwo urazów. Buty powinny być dopasowane do dyscypliny sportu, a także stopy – jej wielkości i szerokości. Za małe mogą przyczyniać się do urazów palucha, w tym haluksów oraz uszkodzenia łożyska i jego naczyń krwionośnych, skutkiem czego są m.in. krwiaki podpaznokciowe.

Gdy dojdzie do wynaczynienia się krwi pomiędzy łożysko a płytkę paznokcia, należy udać się do podologa. Specjalista podejmie odpowiednie działania. Nieleczone krwiaki mogą nie tylko powodować dolegliwości bólowe, wynikające z ucisku na zakończenia nerwowe łożyska, ale trwale uszkodzić płytkę paznokcia i zainfekować ranę. Tego typu urazy pojawiają się zarówno przez za ciasne obuwie, jak i po upadku ciężkich rzeczy, co zdarza się m.in. na siłowni – ciężarki.

Choroby wału paznokciowego dotykające sportowców

Oczywiście to nie jedyne urazy, z którymi borykają się osoby aktywne fizycznie. Z uwagi na wielogodzinne noszenie obuwia, pocące się stopy czy przeciążenia pojawiają się różnego rodzaju choroby wału paznokciowego. Mowa m.in. o odciskach, infekcjach grzybiczych, pęknięciach, kruszeniu się czy wrastaniu płytki paznokcia. Kiedy tylko pojawią się pierwsze symptomy jakichkolwiek zmian na paznokciach, należy niezwłocznie udać się do podologa. Dzięki postawionej diagnozie możliwe jest szybkie rozpoczęcie leczenia.

Wrastanie płytki paznokcia, czyli paznokcie wkręcające

Najczęściej występującym problemem wśród młodych sportowców są paznokcie wkręcające. Przyczyn powodujących ten stan może być kilka. Czasem to nieodpowiednie obuwie, urazy mechaniczne, a niekiedy niewłaściwe skracanie płytki paznokcia. Rozpoznanie tej deformacji nikomu nie sprawi trudności. Boki paznokci są widocznie zakręcone, przybierają rurkowaty kształt, a wały paznokciowe zaczynają rogowacieć.

Zaawansowanemu stadium wrastania towarzyszy ból uniemożliwiający niekiedy chodzenie. Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do specjalisty, który w zależności od przypadku dobierze odpowiednią terapię. Czasem wystarcza prawidłowe obcięcie paznokci, natomiast innym razem będzie założenie klamry ortonyksyjnej.

Onycholiza boczna – jak ją rozpoznać?

Jeśli chodzi o choroby paznokci u rąk, onycholiza występuje równie często co u stóp. Powstaje na skutek długotrwałego ucisku na palucha, deformacji kończyn dolnych, nieodpowiednią postawę podczas chodzenia czy współistniejące choroby skóry. Warto jednak widzieć, że onycholiza boczna może na pierwszy rzut oka przypominać grzybicę, dlatego wizyta u specjalisty w celu poprawnej diagnozy jest koniecznością.

Do czynników predysponujących pojawienie się schorzenia można zaliczyć aktywność fizyczną, np. bieganie, wspinanie się, jazdę na nartach, grę w koszykówkę czy piłkę nożną. Nie wolno lekceważyć oderwania się płytki paznokcia, ponieważ mimo braku towarzyszącego bólu może doprowadzić to do wtórnych infekcji. Podolog oczyści nieprzylegającą część z zanieczyszczeń, usunie ją i zaleci stosownie konkretnych preparatów.

Podsumowanie

Osoby aktywne fizycznie są szczególnie narażone na urazy stóp i paznokci. Dlatego też tak ważne jest dobieranie odpowiedniego obuwia do dyscypliny sportu dla własnej wygody i bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia jest również higiena, która pomaga w utrzymaniu kondycji i zdrowia stóp.