Choroba płytki paznokcia

SCHORZENIA PŁYTKI PAZNOKCIOWEJ

Zaburzeń mogących wpływać na komfort poruszania się, a także wygląd płytki paznokci można wymienić co najmniej kilka:

• wrastanie paznokci u nóg,
  • deformacje,
  • dystrofie,
  • różnego rodzaju infekcje.

Ostatnie z nich niekiedy obejmują dowolną część paznokcia i mogą, ale nie muszą, prowadzić do zmiany jego wyglądu. Aparat paznokciowy na palcach stóp zawsze musi być rozpatrywany w odniesieniu do budowy i funkcji stopy. Wiele zaburzeń paznokci jest bezpośrednio spowodowanych usterkami funkcjonalnymi w stopie. Choroby płytki paznokciowej mogą być modyfikowane przez zmiany w kształcie stopy i paliczka, a także jej ruch. Każdą zmianę powinno się konsultować ze specjalistami, niezależnie od tego czy to dystrofia, czy wrastanie paznokci u nóg, leczenie należy wdrożyć jak najszybciej. Dzięki temu uda się uniknąć dolegliwości bólowych, a także dalszego rozwoju zaburzenia.

Wrastanie paznokci – na czym dokładnie polega?

Wrastanie paznokci u nóg to często występujący stan chorobowy, wpływający negatywnie na codzienny komfort. W związku z dużym uciskiem zdeformowanej płytki paznokciowej naskórek otaczający zostaje przerwany, tym samym zaczyna wbijać się w boczną część wału paznokciowego. Samodzielne wycinanie paznokcia w takim stanie nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ można sobie zaszkodzić. Już w początkowym stadium paznokieć wrastający w wał paznokciowy powinien obejrzeć specjalista – podolog. Dzięki temu uda się stosunkowo szybko i bezpiecznie zniwelować problem. Wrastanie paznokci najczęściej występuje u nóg i dotyka głównie palucha stopy, niemniej jednak zdarza się również w przypadku pozostałych palców. Leczenie może wyglądać inaczej w zależności od stopnia zmiany.

Jaki wpływ na paznokcie mają inne schorzenia?

• Aparat paznokciowy na palcach stóp zawsze musi być rozpatrywany w odniesieniu do budowy i funkcji stopy. Wiele zaburzeń paznokci jest bezpośrednio spowodowane usterkami funkcjonalnymi w stopie. Choroby paznokci mogą być modyfikowane przez zmiany w kształcie stopy i paliczka, a także jej ruch.

• Niedobór żelaza często powoduje powstawanie paznokci w kształcie łyżeczki (koilonychia). Niewydolność nerek sprawia, że dolna połowa paznokci zmienia kolor na biały, a górna na różowy (pół na pół).

• Obrzęk limfatyczny i nagromadzenie płynu limfatycznego w tkankach będzie wywoływać zespół żółtych paznokci. U osób cierpiących na łysienie plackowate, liszaj płaski, atopowe zapalenie skóry lub łuszczycę, może z kolei rozwinąć się trachyonychia.