Niestety nie każdy prawidłowo dba o swoje stopy. Wiele osób przypomina sobie o tym dopiero gdy pojawią się pierwsze problemy – różnego rodzaju zmiany chorobowe czy dyskomfort w postaci bólu. Chodzenie, bieganie i inne aktywności fizyczne stają się wtedy trudnością, dlatego należy pamiętać o odpowiedniej pielęgnacji i higienie tej części ciała. Problemy ze stopami mogą stać się również przyczyną nieprawidłowej postawy ciała. Można zaryzykować stwierdzeniem, że zdrowe stopy mają pozytywny wpływ na zdrowie, a także samopoczucie. Właśnie z tego powodu nie wolno lekceważyć żadnych niepokojących objawów w obrębie dystalnej części kończyny dolnej.

Na co zwracać uwagę jeśli chodzi o stopy?

Najważniejszą kwestią w dbaniu o stopy jest prawidłowa pielęgnacja. To właśnie dzięki niej udaje się utrzymać je w zdrowiu. Każdy powinien pamiętać o codziennej higienie, czyli myciu nóg w ciepłej wodzie i używaniu delikatnych detergentów, np. mydła, a także dokładnym ich osuszeniu, szczególnie między palcami, ponieważ to idealne miejsce do rozwoju m.in. grzybicy. Znaczenie ma również umiejętne przycinanie paznokci. Dzięki temu można uniknąć wrastania, z czym boryka się niestety mnóstwo osób. Nie należy skracać ich zbyt mocno, ponieważ istnieje wysokie ryzyko zranienia się. Cięcie paznokci powinno odbywać się prosto, nie pod kątem.

Prawidłowo dobrane obuwie

Obuwia także ma duże znaczenie jeśli chodzi o zdrowe stopy. To właśnie nieprawidłowo dobrane buty mogą wpływać m.in. na postawę ciała czy deformację stóp, np. haluksów, palucha koślawego, palucha młoteczkowego czy zmiany skórne. Zbyt małe są przyczyną ucisku powodującego dyskomfort, a w dłuższej perspektywie nawet ból. Za duże przyczyniają się również do otarć, odcisków czy modzeli. Nie należy zapominać, że źle dopasowane buty to też zwiększone ryzyko urazów podczas upadków czy kontuzji. Jakiekolwiek zmiany w obrębie stóp wywołane obuwiem powinny zostać skonsultowane ze specjalistą. Dzięki diagnozie może dobrać odpowiednią terapię. Podolodzy wiedzą jak leczyć początki haluksów, oraz jak radzić sobie z modzelami, czy wrastającymi paznokciami.

Nawilżenie skóry – sposób na pękające pięty i przesuszenia

Kolejnym aspektem, o którym warto pamiętać, jest nawilżenie zapobiegające przesuszaniu się skóry stóp. Zarówno w drogeriach, aptekach, jak i u podologów czy dermatologów dostępne są różnego rodzaju wysokiej jakości maści i kremy nawilżające. Powinno się pamiętać o ich regularnym stosowaniu, szczególnie jeśli ma się suchą skórę. To świetny sposób nie tylko na zapobieganie różnego rodzaju zmianom, ale także skuteczna terapia na rany na piętach. Jak inaczej leczyć pękające pięty? Oczywiście zależy to od stadium zaawansowania, jednak najczęściej zalecane są preparaty z zawartością mocznika oraz kwasów owocowych.

Niekiedy konieczne okazuje się również usuwanie zgrubień naskórka przez specjalistę. Nie zaleca się samodzielnego podejmowania takich kroków czy korzystania z pumeksów i tarek – można wyrządzić sobie krzywdę i pogorszyć stan. Jedyną dobrą odpowiedzią na pytanie jak leczyć pękniętą piętę jest odpowiednie nawilżenie, higiena oraz dopasowanie obuwia, a wszystko to w stałym kontakcie ze specjalistą – podologiem lub dermatologiem.

Ćwiczenia poprawiające mobilność stóp

Oprócz pielęgnacji, higieny i dobrze dobranego obuwia trzeba pamiętać również o ćwiczeniach na ruchomość stóp. Aktywność fizyczna ma duże znaczenie z perspektywy zdrowia, dlatego tak ważne jest dbanie także o tę część kończyny dolnej. Regularne ćwiczenia przyczyniają się do zachowania sprężystości stawów i mięśni w obszarze stóp. Jak się zatem trenować? Świetnym przykładem gimnastyki okazuje się m.in. napinanie i rozluźnianie palców, podnoszenie i opuszczanie pięty, obracanie nią czy dotykanie dłonią dna stopy.

Wizyty u podologów nie powinny odbywać się tylko wtedy, gdy pojawią się jakiekolwiek dolegliwości bólowe, ale też w ramach rutynowych kontroli. Pomagają one we wcześniejszym wykryciu nieprawidłowości w pierwszych stadiach i wdrożeniu odpowiedniego leczenia, które dzięki szybkiej reakcji może okazać się nawet skuteczniejsze.