krwiak podpaznokciowy

Krwiaki pojawiające się pod paznokciami palców dłoni lub stóp to częste schorzenie, którego czasem trudno uniknąć szczególnie podczas ryzykowniejszych prac fizycznych. Zazwyczaj występują w wyniku stłuczenia lub przygniecenia płytki paznokcia. W zależności od przypadku krwiak może być łagodny i nie wymagać specjalnej profilaktyki, jednak jeśli uraz był zbyt duży, konieczny będzie odpowiedni zabieg, który zapobiegnie poważniejszym konsekwencjom.

Stłuczenia paznokcia – objawy i przebieg gojenia

Krwiaki paznokciowe przybierają postać czerwonych plam pod powierzchnią płytki. W wyniku stłuczenia lub innego urazu dochodzi do uszkodzenia naczynia krwionośnego, z którego zaczyna sączyć się krew i gromadzić pod paznokciem. Zalegając pod płytką i uciskając tkanki, krwiaki na paznokciach powodują ból, jednak, w większości przypadków, nie stanowią poważnego zagrożenia dla zdrowia. Zazwyczaj naruszone tkanki samoczynnie się regenerują, podobnie jak siniaki pod skórą. Krwiak stopniowo zmienia kolor z ciemnoczerwonego przez siny i przechodzi w żółty.

Czas gojenia może nieco potrwać, a to dlatego, że krwiaki przesuwają się wraz z rosnącymi paznokciami, jednak ich wzrost jest dość powolny. O ile siniaki podskórne znikają w ciągu kilku tygodni, o tyle te występujące pod płytką mogą się goić nawet 4 miesiące. Warto nadmienić, że paznokcie u stóp rosną wolniej niż te na palcach dłoni, zatem w ich przypadku leczenie krwiaka będzie trwało jeszcze dłużej. Im bliżej obłączka wystąpił uraz, tym gojenie zajmie więcej czasu, niekiedy nawet do 6 miesięcy.

Leczenie chirurgiczne krwiaków – jakie objawy wskazują na konieczność zabiegu?

Stan krwiaka zależy od stopnia urazu. W poważniejszych przypadkach płytka paznokcia może stać się zniekształcona, chropowata lub pofałdowana. W sytuacji jednak, gdy krwawe zabarwienie obejmuje co najmniej połowę jej powierzchni, należy udać się do specjalisty.

Krwiaki usuwa się dwiema metodami. Pierwsza to delikatne przebicie płytki paznokcia i wyciśnięcie zgromadzonej pod nią krwi. Jeśli jednak uraz okazał się zbyt poważny, samo przekłucie może nie wystarczyć. W takiej sytuacji konieczne będzie całkowite usunięcie płytki. W przypadku, gdy zabieg chirurgiczny jest nieunikniony, należy również zastosować odpowiednią profilaktykę farmakologiczną opartą na antybiotykach. W celu uniknięcia zakażenia lekarz może zalecić również specjalną terapią przeciwtężcową.

Potencjalnych sińców pod paznokciami nie należy bagatelizować nie tylko ze względu na ryzyko zakażenia czy zejścia płytki. Wielu pacjentów nie zdaje sobie sprawy, że objawy stłuczenia paznokcia są podobne do tych wskazujących na czerniaka paznokciowego, czyli szczególnie niebezpieczną odmianę nowotworu złośliwego. Objawia się on zazwyczaj w formie podłużnych linii na powierzchni paznokcia w brązowym, czarnym lub czerwonym kolorze. W związku z tym łatwo pomylić go z krwiakiem, dlatego jeśli na ciele od pewnego czasu widać czerwoną plamę, a w ostatnim czasie nie doszło do żadnego stłuczenia ani większego urazu, również należy niezwłocznie skontaktować się ze specjalistą.

Gdy lekarz nie jest potrzebny – domowe sposoby leczenia krwiaka

Jeżeli stopień urazu nie jest poważny, należy po prostu czekać, aż krwiak sam się zagoi. Jak już było wspomniane, regeneracja może trochę potrwać, jednak istnieją pewne sposoby, dzięki którym można samodzielnie wspomóc leczenie i złagodzić ból zwłaszcza bezpośrednio po nastąpieniu urazu.

Przede wszystkim zaleca się stosowanie lodowych kompresów i okładów z tymianku, które, oprócz tego, że działają znieczulająco, mogą również spowolnić gromadzenie się krwi pod płytką, bowiem stymulują jej stężenie. Warto ich używać również w przypadku, gdy wystąpił krwiak pod skórą na palcu. Takie same właściwości mają okłady z octu jabłkowego. Lekarze, po przeprowadzeniu zabiegu, zalecają czasem pacjentom używanie serum kolagenowego na bazie olejku z drzewa herbacianego.

Właściwa pielęgnacja domowa może już po miesiącu przynieść znaczącą poprawę zwłaszcza, jeśli wcześniej pacjent zdecydował się na zabieg wyciśnięcia krwi. Uwolnione spod paznokcia płyny niwelują ból i sprawiają, że niemal od razu można normalnie funkcjonować.

Gdy tylko dojdzie do urazu paznokci na palcach dłoni lub stóp, niezwłocznie należy sprawdzić ich stan. Jeżeli powierzchnia płytki pozostała nienaruszona, trzeba odczekać, aż krwiak sam zniknie i ewentualnie wspomóc gojenie domowymi metodami. Jeśli jednak płytka jest poważnie uszkodzona lub zniekształcona, a ból stopniowo nie ustępuje, niezbędna będzie konsultacja chirurgiczna.